Zagrajmy to razem…

Opublikowano 29 września 2019 w kategoriach Artykuły - felietony .

ZAGRAJMY TO RAZEM

 

Grasz w turnieju par. w założeniach my po dostałeś połowę wojska pod swoje dowództwo.

  AKD94

K764

A

A108

 

Licytacja:

W N E S
nazwisko nazwisko nazwisko nazwisko
1 (1) Pas 2 Ktr(2)
Rktr Pas Pas 3
4 Pas Pas pas

 

  • Nasz System
  • Kontra Bi

 

Po twojej prawej siedzi gorliwy fan kontry Bi. Pozwalasz świadomie na ujawnienie jego drugiego koloru, bo pierwszym są niewątpliwie kiery. Nie lubisz bowiem zgadywane na wysokości 5-ciu (my 4 , oni 5 ). Zachowanie LHO i partnera też może wnieść dodatkową informację, które może się przydać. Pozwoliłeś więc przeciwnikom się dolicytować, a oni pozwolili ci rozgrywać 4 pp, choć RHO pasował na końcu jakby niechętnie.

N zawistował 3-ką (odmiennie). Ręce twoje (W) i dziadka (E):

 

AKD94

K764

A

A108

  108 6

D

D84

DW9762

 

Ze stołu 4-ka, od RHO walet. Czy wiesz coś w tym momencie o rozkładzie czerwonych kolorów? Pomyśl. N nie zalicytował kierów po twojej rekontrze – nie powinien więc mieć czterech kart w tym kolorze. Gdyby je bowiem miał powinien je licytować osiągając trzy cele po drodze:

–  uniemożliwiłby ujawnienie w trakcie licytacji drugiego koloru partnera…

– stworzyłby jednoznaczną opcję – w co gramy…

– zablokowałby inwitowe licytacje naszej strony poprzez 3 lub 3

 

Być może twój LHO nie uzmysławia sobie tak szczegółowo tych celów, ale nawet zwykły odruch kazałby to zrobić większości zawodników. Co zaś do kar – LHO wyszedł w 3-kę. Są następujące możliwości – albo ma czwartego króla, albo K32, albo 1032, albo – co najmniej prawdopodobne – dubletona. Dołożenie przez RHO waleta mocno sugeruje, że LHO wyszedł spod trzeciej 10-ki.

Tak, czy owak będziesz próbował przebić przynajmniej jednego kiera, zagrywasz więc małym do damy. As ukazuje się po lewej stronie, wiesz więc, że RHO mocarzem miltonowym nie jest. Zagrana z lewej 10-ka karo wyjaśnia Ci rozkład – trzy kara po lewej i 6 po prawej. Łącznie z rozwiązaną już kwestią  kierową wiesz, że RGO miał 11 kart w czerwonych kolorach. Nie jest to dziwne, bo jest on doświadczonym zawodnikiem i licytował kontrę „po coś”, a nie była to licytacja dla wskazania wistu ani przewagi siły. Była to wyraźna próba przygotowania obrony w korzystnych założeniach. Musisz więc być ostrożny w tej decydującej fazie rozdania. RHO ma tylko dwie czarne karty. Jeśli są to dwie blotki trefl to LHO prawie na pewno skontrowałby 4 mając asa i króla w okrągłych kolorach i piątego waleta pik. Byłoby to działanie poprawne, mające na celu ostrzeżenie partnera przed pójściem w obronę. Ten rozkład za chwilę albo się potwierdzi, albo wykluczy.

Przebijamy karo, przebijamy kiera i wracamy pikiem do ręki. Wszyscy dodają do koloru. Powstała końcówka:

 

  ??

x

2

(?)xxx

 
KD9

K7

A108

  10

D

DW9762

  (?)

Wxx

Kxxx

(?)

 

 

Oddałeś jedną lewę, a wziąłeś cztery. Jeśli teraz przebijesz kiera, to musisz zdecydować, czym będziesz wracał do ręki. Próba powrotu treflem okaże się tragiczna jeśli S miał renons w tym kolorze i przebije, a następnie da przebitkę kiera partnerowi. Jeśli wrócisz przebitką karo, to jeśli króla trefl ma N…  a niech ma. Wszak wtedy może on być wyłącznie singlowy. Przebijamy wiec kiera i karo i ściągamy piki. LHO miał tylko trzeciego waleta więc lewy w tym kolorze nie oddajemy. Jeśli nasze rachuby się potwierdzą to weźmiemy jeszcze nadróbkę, bo N wyczyszczony z czerwonych kolorów musi w ostatniej (lub przedostatniej jak będzie miał taki kaprys) lewie podarować nam lewę treflową.

Całe rozdanie:

  W52

A82

1032

K543

 
AKD92

K764

A

A108

  1086

D

D84

DW9762

  73

W10953

KW9765

 

 

Przy obronie 5 z kontrą musiałbyś być bardzo czujny. Zagranie dwóch pików z rzędu nie pozwoliłoby zapisać 800. Trzeba byłoby w drugiej lewie zagrać w kiera, by otworzyć linię do przebitek w tym kolorze, co nie byłoby wcale prostym zagraniem.

Czy przesłanki do prawidłowych działań były naciągane? Moim zdaniem nie – działania przeciwników są na ogół racjonalne i na kilku przesłankach można zbudować coś pewniejszego niż hipotezę.

PS.

         Rozdanie rozegrano na Olimpiadzie 1996 w meczu kobiet Wielka Brytania – Dania. W siedmiokartowej końcówce sławna Nicola Smith Zagrała ze stołu trefla. Teraz nastąpiły dwie szybkie przebitki. Jednak zajmująca pozycję N Dunka pomknęła do trzeciej przebitki wychodząc spod biorącego króla trefl…

         Jak wiadomo problem liczenia do 13 spędza sen z oczu trenerom wielu reprezentacji…


Ryszard Kiełczewski

About

Zawodnik, trener, działacz, wybitny publicysta brydżowy. Wielokrotnie powoływany na stanowisko trenera-selekcjonera juniorów, pełnił funkcję kapitana reprezentacji Polski Juniorów na Mistrzostwach Europy. Jest pierwszym trenerem w Polsce, który uzyskał pierwszą klasę trenerską (1987).


Komentarze

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Shortlink: