Polski Związek Brydża Sportowego

WYCIĄG z PROTOKÓŁU
z KURSOKONFERENCJI TRENERÓW

KTÓRA ODBYŁA SIĘ W STARACHOWICACH W DN. 21-22 MAJA 2005 R.

 

Wystąpienie Henryka Bieniasza na temat:

“Jak stworzyć i prowadzić klasę brydżową”

 

Główne tezy wystąpienia:

    1. stworzenie klasy brydżowej wymaga spełnienia następujących warunków formalnych:
    • zgoda Dyrekcji Szkoły,
    • zgoda Rady Rodzicielskiej,
    • zgoda organu nadrzędnego szkoły,
    • opracowany program nauczania,
    • instruktor posiadający uprawnienia pedagogiczne.
    1. podstawowe rady praktyczne:
    • argumentem przekonującym dyrekcję szkoły może być “walka o ucznia” w obliczu nadchodzącego niżu demograficznego,
    • argument dla rodziców: elitarność klasy (wysoki poziom),
    • przyjmowanie dzieci do klasy powinno być poprzedzone przeprowadzeniem testu na zbieżność myślenia, żeby mieć pewność że nadają się do tego sportu.

Wystąpienie Henryka Bieniasza na temat:

“Uczniowski Klub Sportowy w świetle najnowszych regulacji prawnych”.

Główne tezy wystąpienia:

    1. istnienie UKS jako struktury formalno-prawnej umożliwia pozyskiwanie pieniędzy z różnych źródeł na potrzeby szkolenia i udziału w zawodach młodzieży szkolnej,
    2. do utworzenia UKS jest potrzebnych co najmniej 15 dorosłych osób, najlepiej spośród nauczycieli, rodziców, trenerów,
    3. utworzenie UKS należy zarejestrować albo we władzach samorządowych (Starosta, Burmistrz, Wojewoda) albo w Krajowym Rejestrze Sądowym (ten drugi sposób pociąga za sobą usztywnienia formalno-prawne ale umożliwia otrzymywanie darowizn odpisywanych z podatków),
    4. rada praktyczna w działaniu UKS: należy jak najwięcej angażować do współracy rodziców.

Wystąpienie Antoniego Zdzienickiego na temat:

“Licytacja naturalna w procesie nauczania brydża”

Główne tezy wystąpienia:

    1. nauczanie początkowe musi być oparte o licytację naturalną,
    2. na bazie dobrze opanowanego systemu naturalnego można wprowadzać sztuczne konwencje i gadżety,
    3. powinna obowiązywać zasada, że wprowadzenie każdego nowego gadżetu powinno być poprzedzone dobrym opanowaniem poprzedniego
    4. ważnym zagadnieniem rozwoju sportowego par brydżowych jest dążenie do ciągłego podnoszenia swoich umiejętności,
    5. w pewnym okresie wspólnego grania (zwykle po 0,5 roku do 3 lat) występuje stagnacja wyników i brak widocznych postępów - trzeba umieć to przezwyciężyć albo się rozstać.

 

Wystąpienie Jana Grygiera na temat:

“Sposoby pozyskiwania pieniędzy na działalność brydżową z młodzieżą”.

Główne tezy wystąpienia:

    1. należy uczestniczyć w zawodach punktowanych przez MENiS w ramach Systemu Sportu Dzieci i Młodzieży; za każdy zdobyty punkt MENiS wypłaca klubom (tylko klubom) pieniądze,
    2. należy starać się w Wojewódzkiej Federacji Sportu o utworzenie Kadry Wojewódzkiej Młodzików i/lub Juniorów; jeżeli się uda to pieniądze na Kadrę będą dawać po części MENiS po części władze samorządowe,
    3. należy wnioskować w Urzędzie Gminy (Miasta) o dofinansowanie konkretnych imprez młodzieżowych (zawodów, obozów, zgrupowań) realizowanych w ramach tzw. grantów,
    4. należy poszukiwać sponsorów - chętniej dają nagrody rzeczowe niż pieniądze.

Dyskusja uczestników

Dyskusję rozpoczął Ryszard Kiełczewski przedstawiając “fundamenty brydża”, które jego zdaniem, każdy szkoleniowiec musi jak najlepiej “wyłożyć” swoim uczniom a oni muszą je jak najlepiej opanować. Na tym tle wywiązła się wymiana poglądów, w której wzięli udział praktycznie wszyscy uczestnicy kursokonferencji. Oto główne spostrzeżenia, wnioski i postulaty wynikające z dyskusji:

    1. brakuje materiałów metodycznych przeznaczonych dla szkoleniowców, które w fachowy sposób określałyby czego młodzież uczyć, w jakiej kolejności, w jakim tempie, przy użyciu jakich narzędzi, jak uzależniać proces nauczania od wieku uczniów itp.; każdy szkoleniowiec zdany jest na własną intuicję i doświadczenie a to nie wpływa korzystnie na poziom szkolenia w skali kraju,
    2. brakuje podręczników przeznaczonych dla młodzieży (w tym głównie w klasach brydżowych), które umożliwiałyby przeprowadzenie pełnego (np. 6-letniego) programu szkoleniowego,
    3. od kilku lat PZBS nie organizuje kursu instruktorskiego a od kilkunastu lat kursu trenerskiego co uniemożliwia powiększanie grona szkoleniowców i podnoszenia ich kwalifikacji,
    4. trenerzy i instruktorzy brydża nie są objęci, prowadzonym przez MENiS, programem TRENER (bo brydż nie jest dyscypliną olimpijską) i dlatego nie mogą otrzymywać nagród finansowych dla najlepszych szkoleniowców w skali kraju,
    5. nie ma dobrej koordynacji kalendarza imprez młodzieżowych co powoduje kłopoty organizacyjne i szkoleniowe w terenie.

Wybory Nowej Rady Trenerów

Uczestnicy kursokonferencji ustalili, że Rada będzie liczyć 3 osoby.

 

Do Komisji Skrutacyjnej wybrano Leszka Nowaka i Jana Grygiera.

Zgłoszono 5 kandydatów do Rady Trenerów: Andrzeja Dąbrowskiego, Piotra Dybicza, Ryszarda Kiełczewskiego, Janusza Maliszewskiego i Romana Owsiaka.

 

Przeprowadzono głosowanie tajne.

W wyniku głosowania w skład Rady weszli: Ryszard Kiełczewski, Janusz Maliszewski i Roman Owsiak.

Nowa Rada wybrała spośród siebie Przewodniczącego w osobie Ryszarda Kiełczewskiego.

 

 

Protokołował                                       Starachowice, dn. 22.05.2005 r

 

Roman Owsiak