UCZMY SIĘ NA BŁĘDACH |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BŁĘDY I WYBRYKI |
31.03.2006 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Błądzić jest ludzką rzeczą. Wiedzą, a przynajmniej
wiedzieć o tym powinni szczególnie grający w brydża. Błąd błędowi
jednak nie jest równy. W zależności od sytuacji w jakich rodzą się błędy
wyróżnia się trzy obszary działań:
W warunkach ryzyka podejmowane działania obarczone są największą możliwością popełnienia błędu. Nieco mniejsze możliwości oferuje działanie w warunkach niepewności, a w sytuacji zdeterminowanej błędy wynikają z braku elementarnej wiedzy potrzebnej do podjęcia określonego działania. Jak jednak określić błędy w sytuacjach zdeterminowanych i zbliżonych do nich, kiedy popełniający je mają dostateczny zasób wiedzy – a przynajmniej powinni go mieć – po iluś latach wbijania tej wiedzy do głowy. Ja przyjąłem nazwę wybryki (ang. freaks) i takiego nazewnictwa będę używał ze względu na cenzurę i na niektóre nadmiernie wyczulone uszy. Zacznę od przykładów błędów, które do kategorii wybryków nie zaliczę.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wylicytowałeś kontrakt 3 BA:
Ręce twoje i dziadka:
LHO zawistował S pobrał królem i kontynuował kiery, do których N nie dodał do koloru wyrzucając 8-ke trefl. O czym to świadczy ? To świadczy o tym, że N z jakichś powodów nie chciał wyrzucić pika, ani kara (zgadnij jakie to powody ?). W tej sytuacji wykonanie impasu 9-ką pik nie jest żadnym zagraniem losowym ale wynikającym z poprzedniego spostrzeżenia. Można zagrać asa pik wykorzystując szansę spadającej 10-ki, nie można natomiast zagrać damą pik połykającą własna 9-kę, bo to jest oznaka rozcięcia komunikacji pomiędzy głową i rękami. Czy po impasie 9-ką pik wygrałoby się kontrakt to jeszcze nic pewnego ale byłoby już znacznie bliżej. Całe rozdanie:
|
|
10 8 5 3 |
||||||
|
5 3 |
||||||
|
8 6 3 2 |
||||||
|
K 9 8 |
||||||
|
D W 7 4 |
|
|
A 9 6 |
|||
|
A K D |
|
10 9 4 2 |
||||
|
K 10 9 |
|
A 7 4 |
||||
|
W 7 2 |
|
D 6 4 |
||||
|
K 2 |
||||||
|
W 8 7 6 |
||||||
|
D W 5 |
||||||
|
A 10 5 2 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Co zalicytujesz z ręką: ...jeżeli licytacja przebiegała:
Dziewczyna potrafiła zalicytować 3
|
W kolejnym rozdaniu licytowano:
Co tu się mogło stać? Obejrzyjmy całe rozdanie:
Najprawdopodobniej N zrozumiał 4
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kolejny przykład przerostu formy nad treścią:
Całe rozdanie:
O ile N nie powstrzymało posiadanie singlowego króla
przed użyciem Splintera, to dlaczego go jeszcze pokazywał na zapytanie o
króle ? (5 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zagrany as trefl ustawia E w przymusie wpustkowym. Można nie trafić zagrania w trzykartowej końcówce ? Można, ale S dojrzał tylko szansę impasu króla karo i po atutowaniu natychmiast z niej skorzystał.
Jedną z porad jakich udzielam młodym adeptom jest – licytujcie kontrakty na miarę swojej rozgrywki. Jeśli jest kiepska zatrzymujcie się niżej. Zapis na własną stronę minimalizuje straty.
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
To rozdanie było trudne. Za trudne dla kilku uczestniczących w nim zawodników. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) wskazuje transferowo kiery
Zachowanie N jest infantylne. Jeśli zachciało mu się
skontrować 4
Pochwalić trzeba przytomność umysłu E, który słysząc,
że kiery się nie dzielą przytomnie odniósł się
Na drugim stole E postanowił zmierzyć się ze złym podziałem kierów, ale nie dał rady przemocy.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
To były błędy mieszczące się w granicach sztuki brydżowej, nie najwyższych wprawdzie lotów, ale nie były to wybryki. Teraz pora na te ostatnie. W założeniach popartyjnych dostajesz rękę W:
Licytacja:
1) półforsujące BA, możliwy fit pikowy w sile 4-6 PC Czy partner mógł mieć po dwa piki i kiery ? Mógł –
jak najbardziej. Czy W licytując 3
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
To był wybryk w miarę łagodny. Teraz pora na wybryk cięższego kalibru. |
W założeniach popartyjnych znalazłeś się na trzeciej ręce po dwóch pasach. Ręka była niezwykle urodziwa:
Prawda jaki piękny skład ? A jaka zwartość wewnętrznego
sekwensu w pikach ? Ponadto ręka była idealna pod stosowany system. Mamy
bowiem bardzo destrukcyjne blokujące otwarcie 2
Przysłowiowe “metr sto” znalazło pogromcę w postaci “metr czterysta”. A wszystko przez to, że “hen tam gdzieś na krańcach Ameryki, leży dziki zachód, zachód dziki” i tam jakiś buszmen zaczął chodzić w koszulach nie sięgających pępka. I zaraz świat cały, a właściwie jego słabsza połowa zaczęła pokazywać pępki w najtęższe mrozy. Za dwadzieścia lat będzie więcej uryny na świecie i już dziś należałoby pomyśleć jak ją wykorzystać. Tak bywa i z konwencyjkami rozmaitymi, a opisany przypadek pokazuje, że słusznie dzieciom zabrania się spożywania zbyt ciężko strawnego pokarmu i napojów mocniejszych od mleka. Swego czasu był pomysł ograniczenia używania zbyt sztucznych systemów i konwencji przez graczy młodych lub niedostatecznie wyszkolonych ale było to w czasach zamordyzmu i dzisiaj w czasach rozpasanej demokracji i wolności wrzask by się podniósł pod niebiosa gdyby ktoś ośmielił się zakazywać czegokolwiek.
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
||||||||||||
Jeśli grasz Wspólnym Językiem to jaką odzywkę dasz na pierwszej ręce z kartą:
Ja was nie podpuszczam – ja tylko widziałem jak
pewien zawodnik otworzył z tą ręką 1
|
||||||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
||||||||||||||||||||||||
I na zakończenie wybryk o charakterze chuligaństwa brydżowego.
Licytowano:
1) - transfer na kiery)
Co zalicytujecie z ręką na pozycji S jeśli sekwencja partnera obiecywała rewers treflowo-pikowy z 4-ką pików ?
4
Opisane rozdania pochodzą z poważnych zawodów na arenie międzynarodowej. Wyczyny były niestety transmitowane przez BBO nie przynosząc chwały ich wykonawcom delikatnie mówiąc. Nie tylko im zresztą.
Ryszard Kiełczewski
|
||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |