Wystąpienie Henryka Bieniasza na temat:
“Jak stworzyć i prowadzić klasę brydżową”
Główne tezy wystąpienia:
- stworzenie klasy brydżowej wymaga spełnienia następujących
warunków formalnych:
- zgoda Dyrekcji Szkoły,
- zgoda Rady Rodzicielskiej,
- zgoda organu nadrzędnego szkoły,
- opracowany program nauczania,
- instruktor posiadający uprawnienia pedagogiczne.
- podstawowe rady praktyczne:
- argumentem przekonującym dyrekcję szkoły może być
“walka o ucznia” w obliczu nadchodzącego niżu
demograficznego,
- argument dla rodziców: elitarność klasy (wysoki
poziom),
- przyjmowanie dzieci do klasy powinno być poprzedzone
przeprowadzeniem testu na zbieżność myślenia, żeby mieć
pewność że nadają się do tego sportu.
Wystąpienie Henryka Bieniasza na temat:
“Uczniowski Klub Sportowy w świetle najnowszych
regulacji prawnych”.
Główne tezy wystąpienia:
- istnienie UKS jako struktury formalno-prawnej umożliwia
pozyskiwanie pieniędzy z różnych źródeł na
potrzeby szkolenia i udziału w zawodach młodzieży
szkolnej,
- do utworzenia UKS jest potrzebnych co najmniej 15 dorosłych
osób, najlepiej spośród nauczycieli, rodziców, trenerów,
- utworzenie UKS należy zarejestrować albo we władzach
samorządowych (Starosta, Burmistrz, Wojewoda) albo w
Krajowym Rejestrze Sądowym (ten drugi sposób pociąga
za sobą usztywnienia formalno-prawne ale umożliwia
otrzymywanie darowizn odpisywanych z podatków),
- rada praktyczna w działaniu UKS: należy jak najwięcej
angażować do współracy rodziców.
Wystąpienie Antoniego Zdzienickiego na temat:
“Licytacja naturalna w procesie nauczania brydża”
Główne tezy wystąpienia:
- nauczanie początkowe musi być oparte o licytację
naturalną,
- na bazie dobrze opanowanego systemu naturalnego można
wprowadzać sztuczne konwencje i gadżety,
- powinna obowiązywać zasada, że wprowadzenie każdego
nowego gadżetu powinno być poprzedzone dobrym opanowaniem
poprzedniego
- ważnym zagadnieniem rozwoju sportowego par brydżowych
jest dążenie do ciągłego podnoszenia swoich umiejętności,
- w pewnym okresie wspólnego grania (zwykle po 0,5 roku do
3 lat) występuje stagnacja wyników i brak widocznych postępów
- trzeba umieć to przezwyciężyć albo się rozstać.
Wystąpienie Jana Grygiera na temat:
“Sposoby pozyskiwania pieniędzy na działalność
brydżową z młodzieżą”.
Główne tezy wystąpienia:
- należy uczestniczyć w zawodach punktowanych przez MENiS
w ramach Systemu Sportu Dzieci i Młodzieży; za każdy
zdobyty punkt MENiS wypłaca klubom (tylko klubom) pieniądze,
- należy starać się w Wojewódzkiej Federacji Sportu o
utworzenie Kadry Wojewódzkiej Młodzików i/lub Juniorów;
jeżeli się uda to pieniądze na Kadrę będą dawać po części
MENiS po części władze samorządowe,
- należy wnioskować w Urzędzie Gminy (Miasta) o
dofinansowanie konkretnych imprez młodzieżowych (zawodów,
obozów, zgrupowań) realizowanych w ramach tzw. grantów,
- należy poszukiwać sponsorów - chętniej dają nagrody
rzeczowe niż pieniądze.
Dyskusja uczestników
Dyskusję rozpoczął Ryszard Kiełczewski przedstawiając
“fundamenty brydża”, które jego zdaniem, każdy
szkoleniowiec musi jak najlepiej “wyłożyć” swoim
uczniom a oni muszą je jak najlepiej opanować. Na tym tle wywiązła
się wymiana poglądów, w której wzięli udział praktycznie
wszyscy uczestnicy kursokonferencji. Oto główne spostrzeżenia,
wnioski i postulaty wynikające z dyskusji:
- brakuje materiałów metodycznych przeznaczonych dla
szkoleniowców, które w fachowy sposób określałyby czego
młodzież uczyć, w jakiej kolejności, w jakim tempie,
przy użyciu jakich narzędzi, jak uzależniać proces
nauczania od wieku uczniów itp.; każdy szkoleniowiec zdany
jest na własną intuicję i doświadczenie a to nie wpływa
korzystnie na poziom szkolenia w skali kraju,
- brakuje podręczników przeznaczonych dla młodzieży (w
tym głównie w klasach brydżowych), które umożliwiałyby
przeprowadzenie pełnego (np. 6-letniego) programu
szkoleniowego,
- od kilku lat PZBS nie organizuje kursu instruktorskiego a
od kilkunastu lat kursu trenerskiego co uniemożliwia powiększanie
grona szkoleniowców i podnoszenia ich kwalifikacji,
- trenerzy i instruktorzy brydża nie są objęci,
prowadzonym przez MENiS, programem TRENER (bo brydż nie
jest dyscypliną olimpijską) i dlatego nie mogą otrzymywać
nagród finansowych dla najlepszych szkoleniowców w skali
kraju,
- nie ma dobrej koordynacji kalendarza imprez młodzieżowych
co powoduje kłopoty organizacyjne i szkoleniowe w terenie.
Wybory Nowej Rady Trenerów
Uczestnicy kursokonferencji ustalili, że Rada będzie liczyć
3 osoby.
Do Komisji Skrutacyjnej wybrano Leszka Nowaka i Jana Grygiera.
Zgłoszono 5 kandydatów do Rady Trenerów: Andrzeja Dąbrowskiego,
Piotra Dybicza, Ryszarda Kiełczewskiego, Janusza Maliszewskiego i
Romana Owsiaka.
Przeprowadzono głosowanie tajne.
W wyniku głosowania w skład Rady weszli: Ryszard Kiełczewski,
Janusz Maliszewski i Roman Owsiak.
Nowa Rada wybrała spośród siebie Przewodniczącego w osobie
Ryszarda Kiełczewskiego.
Protokołował
Starachowice, dn. 22.05.2005 r
Roman Owsiak
|