W
poprzednich odcinkach omówione były niektóre metody oceny siły
ręki ze szczególnym uwzględnieniem panoszącej sie niepodzielnie skali
Miltona Worka. Wyraźnie podkreślono też, że skala ta pozwala na wstępny bilans
połączonych rąk. Podano również podział rąk ze względu na siłę,
gdzie oprócz dwóch skrajnych przedziałów wszystkie pozostałe mają
jednak rozpiętość dwupunktową, co oznacza różnicę 2/3 lewy w każdym
z tych przedziałów i potrzebę dalszego sprawdzenia – partnerze
czy masz “górę”, czy “dół” w ramach wskazanego
przedziału. Jednak nie tylko uszczegółowienie liczby posiadanych punktów
(do czego przykładowo zaliczyć środkową wartość np. czy 8 PC to
“góra”, czy dół przedziału 7-9 ?) pozwala na precyzyjne
ustalenie wysokości kontraktu. Często decyduje o tym tzw. “uroda ręki”
(lub uroda karty posiadanej przez jednego/obu graczy). Elementami
“urody są:
- skupienie honorów – as i król w jednym kolorze to pewne dwie lewy (w
BA), rozłożone w dwóch kolorach, to już tylko statystyczne 1,5 lewy
- ulokowanie honorów w długich kolorach, a nie w krótkich np.
(a)
|

|
A 9 7 5 3 |
|
 |
8 6 |
|
 |
7 |
|

|
K W 8 6 4 |
|
|
(b)
|

|
9 8 7 5 3 |
|
 |
A 8 |
|
 |
K |
|

|
W 8 6 4 2 |
|
Ręka (a) jest lepsza mimo takiej samej liczby punktów M.
Worka niż ręka (b), ponieważ obecność honorów w długich kolorach ułatwia
wyrobienie lew w tym kolorze na forty lub przebitki.
- kondensacja wysokich blotek np.
(a)
|

|
A 10 9 8 7 |
|
 |
3 2 |
|
 |
4 |
|

|
K 10 9 8 5 |
|
|
(b)
|

|
A 6 5 4 2 |
|
 |
10 9 |
|
 |
10 |
|

|
K 7 5 4 2 |
|
Ręka (a) oferuje znacznie łatwiejsze wyrobienie lew na
forty niż ręka (b), a także wykorzystanie wysokich blotek jako atutów
lepiej wygląda w przypadku ręki (a)
- ranga kolorów np.
(a)
|

|
A 9 7 6 4 |
|
 |
K W 9 7 6 |
|
 |
3 2 |
|

|
4 |
|
|
(b)
|

|
3 2 |
|
 |
4 |
|
 |
A 9 7 6 4 |
|

|
K W 9 7 6 |
|
Ręka (a) jest lepsza, bo zawiera kolory starsze, które
przeciwnik może przelicytować wyłącznie podwyższając szczebel
licytacji. Kolorami starszymi natomiast można przelicytować młodsze
kolory przeciwnika na tym samym szczeblu. Ponadto osiągnięcie gry kończącej
w kolorze starszym ( / ) następuje o
szczebel niżej (na poziomie 4-ch), niż w kolorze młodszym ( / )
- Dopasowanie honorów
Figury w kolorach partnera wzmacniają łączny potencjał
połączonych rąk w przeciwieństwie do honorów w innych kolorach.
W1
|

|
A 9 7 6 |
|
 |
K 3 |
|
 |
9 7 4 |
|

|
9 8 5 4 |
|
|
E
|

|
K W 3 2 |
|
 |
D W 10 6 2 |
|
 |
K D 4 |
|

|
7
|
|
W2
|

|
9 7 6 5 |
|
 |
4 3 |
|
 |
9 7 4 |
|

|
A D W 9 |
|
W powyższym przykładzie grając kontrakt pikowy, więcej lew weźmiemy z kartą W1 (figury w kolorach partnera (E), niż z kartą
W2, która ma wszystkie figury poza kolorami E. |
-
Wysokość honorów
As to nieco więcej niż 4 PC, a walet nieco mniej niż 1
PC (vide Marek Walczak o licytacji w www.bridgebase.pl
).
Krótko mówiąc – im wyższe honory tym ładniejsza ręka np.
(a)
|

|
A 8 7 |
|
 |
K 9 6 |
|
 |
A 8 7 5 |
|

|
D 7 6 |
|
|
(b)
|

|
K W 7 |
|
 |
D W 6 |
|
 |
D W 7 5 |
|

|
D W 8 |
|
Ręka (a) zawiera ładniejsze honory niż ręka (b)
-
sfitowanie kolorów
Posiadanie fitu (uzupełnienia) w kolorze partnera jest
wartością pozytywną, krótkość natomiast negatywną np.
(a)
|

|
7 6 4 |
|
 |
7 |
|
 |
A K W 6 3 |
|

|
A 7 6 4 |
|
|
(b)
|

|
7 |
|
 |
7 6 4 |
|
 |
A K W 6 3 |
|

|
A 7 6 4 |
|
Jeżeli po naszym otwarciu 1
partner odpowie 1 , to w przypadku (b) jest to
dobra dla nas wiadomość, bo odpowiedź partnera “zatyka” nam dziurę w
kierach, ponadto w kolorze kierowym pojawia się źródło lew na forty lub
przebitki. W przypadku (a) nasz singleton odbiera nadzieję na forty kierowe,
a dziura w pikach niepokoi.
-
ubezpieczenie figur blotkami
Jedynie as nie potrzebuje blotek do towarzystwa żeby wziął
lewę (choć przy grach kolorowych nawet ta najwyższa figura wymaga
“opieki” w postaci blotek. Nadto singlowy as często powoduje blokadę
koloru partnera. Król potrzebuje dla ubezpieczenia jednej blotki, dama dwóch,
a walet aż trzech, by miał szanse wzięcia lewy jeśli nie napotka wsparcia
w ręce partnera. Wynika z tego, że brak stosownej liczby blotek powinien skłonić
nas do dewaluacji wartości niedostatecznie ubezpieczonego koloru.
-
położenie figur
Figury położone za kolorem przeciwnika mają
znacznie większą szansę wzięcia lew niż figury położone pod ręką
przeciwnika.
Zainteresowanym gorąco polecam jedną z najlepszych
książek o brydżu poruszającą omawianą tematykę “Complete book
of hand evaluation” Mike`a Lawrence`a, wydaną również w języku
polskim pt. “Plastyczna ocena karty”.
|