KĄCIK WISTOWY |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
30.11.2004 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BROŃ SIĘProblem 7 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Turniej par, obie po partii, licytowano:
(1) Magister
Zawistowałeś 2-ką. Ręce Twoje i dziadka:
Rozgrywający zabił asem pik – od partnera 3-ka (wist odmienny) – i zagrał trefla (od partnera 2-ka) do waleta. Jak się bronisz dalej ?
Może to być kluczowy moment rozdania. Co znaczyła 3-ka pik od partnera ? Zachęta ? A po co ? Partner zachęcił do wistu w piki kontrując. Nie ma więc sensu ponowne zachęcanie. Ma natomiast sens ilościówka. Mamy więc lewę pikową do wzięcia. Partner kontrując na wist z czterema tylko pikami na tak niskim szczeblu nie mógł nie mieć czwartego mariasza. Co z treflami ? Partner dokładając 2-kę wskazał parzystą liczbę kart w tym kolorze. Może to być wyłącznie 4, bo przy dwóch rozgrywający zacząłby od atutowanie bez narażania się na przebitkę. Z dotychczasowych rozważań wynika, że rozgrywający ma dwa dubletony w czarnych kolorach. W czerwonych pozostało mu zatem 9 kart, w tym co najmniej 5 kierów. Co z rozkładem honorów ? Rozgrywający pokazał w treflach AW, ma zapewne jedną lub dwie figury kier. Raczej dwie. A niby dlaczego ? Ano, bo partner kontrując na wist oprócz czwartego mariasza pik powinien mieć coś jeszcze i nie może to być żadna figura kier. Jeśli tak to partner powinien mieć coś w karach. Z naszej i dziadka ręki wynika, że może to być tylko as. Być może z waletem. Ile lew ma rozgrywający w takiej sytuacji ? Jedną pikową, 5 kierowych i trzy treflowe to razem 9. A jeśli rozgrywający ma 6 kierów ? Nie powinien wtedy licytować Magistra ale ludzie lubią konwencje. Jaką wiedzę o rozdaniu ma partner ? On wie, że mam parzystą liczbę pików. Lewy rozgrywającego także może zliczyć podobnie jak my. Czy mam podgrywać kara, co będzie zwycięskie jeśli partner ma waleta, czy grać bezpiecznie w piki kiedy rozgrywający ma pustego czwartego waleta karo, a partner asa z 10-ką ? Czy mogę nawiązać współpracę z partnerem ? TAK ! Gram waleta pik, który prawie na pewno sie utrzyma. Jeśli partner posiada AW w karach na pewno pozwoli mi się utrzymać i wtedy podegram karo. A jeśli partner ma tylko A10x w karach ? To będzie miał trudną decyzję ale pozwólmy mu trafić tą decyzję, nie myślmy za niego, bo on wie co ma w karcie, a my tylko się domyślamy. Walet pik się utrzyma, bo partner ma AW w karach i też umie liczyć. Wtedy zagrasz małym karem, bo tak wistujemy w środkowej fazie gry – maleńką spod figury. Nawet jak przeciwnik o tym wie (a powinien wiedzieć) będzie miał “palcówkę” w przeciwieństwie do partnera przy dowolnym umieszczeniu waleta karo.
Całe rozdanie:
A przy stole W poszedł małym pikiem i było “po ptokach”.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ryszard Kiełczewski |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wist | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Szkoła | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|